fredag 1 april 2011

Din essens


Vem är du?

Var är du?


Många ryggar nog för frågan.

Några har ställt den, men inte tagit i den.

Att vara. Men var?

Att inte göra. Men hur?


När vi föds ÄR vi. När började vi GÖRA?

Och varför är det så svårt att bara vara nu då?


Jag vill hitta tillbaka till mitt varande.

Jag vill sluta göra så mycket.

Eller åtminstone vara mer än jag gör.

Eller iallafall lika mycket av varje.


Jag gillar att göra, men glömmer att vara.

Utan varandet tror jag görandet blir lidande i längden.

Vi gör helt enkelt inga bra saker när vi inte samtidigt ÄR.


Det är lätt att hoppa över sin meditation.

Jag har ju så mycket att göra.

Men när vi mediterar bara ÄR vi.

Vi tränar upp oss att hitta tillbaka till varandet för en stund.

Step by step. Tålamod. Det krävs.


Att andas. Hade du glömt det?

Djupa andetag. Att ta tag om din ande.

När du har djupandats en stund, infinner sig ett lugn.

Då ÄR du. Du gör absolut ingenting. Det är nyttigt.


Så, från och med idag är mitt mål att bara vara

under tre timmar av min dag.

Jag ska alltså sluta göra under dessa timmar.

Ingenting får presteras eller kontrolleras.

Den tiden ÄR. Inget görs.


Kan du klara av min utmaning?


Hur förändras min vardag om jag lyckas leva upp till mitt mål?

Min förhoppning är att jag ska komma i kontakt med mig själv,

helt och fullt, för att ta reda på frågan jag ställde i början.


Vem är jag?

Var är jag?


Ha en underbar helg alla vackra fantastiska varelser som finns därute!


Sat Nam

Akashbir Kaur


Inga kommentarer: