fredag 11 januari 2008

Du vackra fjäril...

Varför mår vi så bra av att omges av fjärilar, skira och sköna att betrakta när de flyger lätt från blomma till blomma och lyser i all sin prakt. Sedan antiken har fjärilen symboliserat själen. Fjärilen som föds ur sin puppa likt själen till sin uppståndelse. Fjärilen kommer med solen och värmen, en tid som är full av hopp, förälskelse och glädje.

Fjärilar står också för förändring, en transformation där det gamla förpuppas för att födas som något friskt och nytt. Det kan vara en fysisk eller psykisk process. Vi lever i en förändringens tid och kanske är det just därför som fjärilen lockar. Den inger hopp om att det gamla ska återfödas i nytt ljus till en friare och vackrare värld här på jorden.

Tack du vackra fjäril för att du förgyller vår tillvaro med din blotta existens och påminner oss om vikten av att våga släppa det gamla till fördel för något nytt och spännande. Det är viktigt att man inte vänjer sig för mycket vid puppans trygga värme och isolering, ty puppan skymmer också sikten för allt det vackra som finns utanför. Vi måste våga lämna det invanda och ta steget ut i världen, att våga se allt det vackra som finns därute och ha modet att möta det.

4 kommentarer:

Lilian sa...

Det är rätt intressant med den symbolik som fjärilen har. Jag har en stark rädsla för fjärilar och har haft i många år. Jag kanske skall fundera mer på det...

Sat Nam sa...

Vad underbart! Inte att du är rädd, utan att du nu fick något att fundera över tack vare att du läste min text. Vad glad jag blir.

Camilla sa...

I mitt liv har fjärilar börjat dyka upp. Tänkte inte på det först men mer o mer dyker det upp saker som har med fjärilar att göra. Jag tom skaffade en hund i början av feb, en papillon som jag inte kom på förrän veckor efteråt betyder fjäril =). Rätt intressant o min kusin/bästa vän är likadan men med hjärtan.
Kram Camilla

Sat Nam sa...

Camilla, vad kul att du läser min blogg! Jag tror att vi drar till oss de symboler som bär ett budskap vi behöver, just nu och just här där vi är. Vi får alltid det vi behöver, men ibland förstår vi inte vad det är. Symbolerna hjälper oss med det.

Välkommen till ditt nya liv!
Kram Tina.