söndag 27 januari 2008

Varje steg du tar...

Varje steg du tar, påverkar resten av ditt liv. Varje dag ställs du inför val. Dina val. Det finns många vägar att välja mellan, men endast en som du slutligen bestämmer dig för att ta. Vad hade hänt om du hade gått en annan väg? Det har ingen betydelse idag, men tanken är lite spännande. Varför gör vi de val vi gör?
Den du är, avgör vilka val du gör. Om du är en person som lockas av äventyr, väljer du kanske en väg som få har gått. Om du tillhör det lite mer försiktiga släktet, väljer du kanske en trygg och säker väg, som många har provat före dig. Vilken väg väljer du och varför?

I mitt liv hamnade jag vid ett vägskäl. Den ena vägen innebar ett tryggt liv med ekonomiskt oberoende och full insyn i vad det var jag fick. Om jag valde den andra vägen, hade jag ingen aning om vad som väntade mig. Det enda jag visste var att allt som skulle möta mig var okänt och nytt. Jag valde den senare vägen. Detta är ett val jag aldrig har ångrat. Det var ett val som ledde till en lång väg av personlig utveckling.

Livet handlar om utveckling. Jag tror att vi är här för att växa som människor. Jag har svårt för att tänka mig att vi lever på jorden utan syfte. Det kommer stunder förstås, då jag undrar över livets mening. Jag antar att många känner som jag.

Jag har en vän, som en gång botade min dödsångest. Han sa följande:

"Blomman vissnar, dör och förmultnar. Den förmultnade blomman blir till jord. Jorden får fler blommor att växa, vissna, dö och förmultna. Allting är evigt. I ett konstant kretslopp. Känner du till någon beståndsdel på jorden som blir till ingenting en dag?"

Mitt svar var nej.

Varför skulle då vi människor inte vara eviga?

Oavsett hur sanningen ser ut, är detta en intressant tanke. Om vi är eviga, att vi födds på nytt och på nytt och på nytt, vad är då vår uppgift här på jorden? Finns det då en större anledning för oss att göra en ansträngning att bli bättre människor?

Detta är bara en tanke.





Inga kommentarer: