fredag 6 augusti 2010

Naturens viskningar

Har du hört naturen viska till dig nyligen?
Din lätta beröring av den frodiga grönskan,
har den gett dig något tillbaka.
Har du lyssnat på dess hemligheter.
Har du närmat dig träden med ödmjukhet.
Är ditt hjärta rent och mottagligt för deras viskningar.
Träden kallar på dig.
Krama. Omfamnas.
Känn kraften.
Mjuka daggdroppar.
Fuktiga mossbäddar.
Doft av kantarell och jasmin.
Ett rådjur så stilla
betraktar dig på avstånd.
Tystnaden är påtaglig.
Lägg dig under trädens kronor.
Lyssna inåt. Blicka uppåt.
Känn in naturens kärlek,
dofter och sinnlighet.
Bara var där du är.
Där du är ska du vara.
Allt är perfekt.
Allt är nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

För en tid sen var jag på promenader i skogen flera gånger i veckan. Men jag har inte varit ute i skogen på länge nu. Annat har kommit ivägen. Jag längtar riktigt efter att gå i skogen igen. Bara andas in lugnet och njuta av allt omkring mig. Känna doften. Och tänk, ibland står det faktiskt ett rådjur och ser på mig på avstånd.
Nästa vecka ska jag ta en morgonpromenad om vädret tillåter. Att uppleva soluppgången är en bra start på dagen!

Kram E.

Boris sa...

Vackert inlägg!

Naturen är njutbar i nästan alla typer av väder. Jag vet att det är en klyscha, men klär man sig rätt kan man njuta av naturen oavsett årstid och väder. Vid regn framhävs färgerna mer och blir starkare o.s.v. Låt oss aldrig låta vädrets makt överösta skogen när den kallar på oss!

Ha en fin helg!

Pernilla sa...

Jag går i skogen flera gånger i veckan, eftersom vi har hund.
Jag har mer och mer börjat stanna upp och njuta av det jag ser, hör, luktar.
Minsta lilla växt kan göra mej överlycklig.
Vi är lyckligt lottade i Sverige över våran vackra natur.
Förra veckan var vi på västkusten.
Jag njöt av den vackra havsmiljön.
Kram
Pernilla