lördag 31 juli 2010

Sinnesro

Vilka tankar tillåter du gå runt i ditt huvud? Vad är det som tar mest plats? Om du sätter dig ned i lugn och ro och ser vad som kommer, får du veta hur mycket onödigt som ryms därinne. Det ligger som en bakgrundsmelodi till ditt liv. Alltid närvarande. Som en skugga. Det gör det svårt för dig att leva i ljuset fullt ut. Ditt sinne med alla sina detaljer håller dig tillbaka.

Ditt sinne ska hjälpa dig med det du behöver hjälp med. Sinnet ska inte bestämma över eller till och med ta över ditt liv. Alla argument och åsikter som kommer från sinnet och ut genom din mun dagligen, vad gör de för nytta?

Ditt huvud surrar på. Klamra dig inte fast vid allt som rör sig därinne, utan låt det försvinna. Släpp taget om alla oväsentligheter och få sinnesro.

För varje surrande tanke som kommer flygande genom ditt huvud, låt den sväva bort. Säg hej jag har sett dig, men lämna mig ifred nu. Tillåt dig att bestämma över ditt sinne. Välj ro när det är det du behöver. Välj stillhet i ljuset. Låt skuggan försvinna.

11 kommentarer:

Ann sa...

Tina!Jag läser gärna din fina blogg och jag känner ofta att dina ord träffar helt rätt. Ibland fastnar tankar i huvudet och det är omöjligt att få bort dom. Jag skulle vilja ha ett bra knep för att kunna få bort oönskade tankar, men det är jag säkert inte ensam om. Vi människor gör ibland varandra illa och dessa tankar kan vara svåra att lämna."sinnesro" vilket underbart ord. Kram

Sat Nam sa...

Tack Ann, vad härligt att du gärna läser det jag skriver!

Det bästa sättet att få sinnesro är att meditera! Yogan ger sinnesro den med och inkluderar meditation. För mig är bastu med havsutsikt frihet i sinne, själ och kropp. Allt frigörs och kopplar av.

Om du har gjort en annan människa illa är förlåtelsen det enda sättet att bli fri från tankarna. Att förlåta dig själv för att du inte visste bättre just då och att förlåta den andre av samma skäl. Att försöka se de goda sidor du uppskattar, både med dig själv och med den man skadat. Det brukar hjälpa.

Jag önskar dig stor sinnesro Ann,
Kram
Tina.

Anonym sa...

Tjena.

Oönskade tankar kan man få bort som Tina skriver genom disciplinerad reflektion, alltså meditation.

Första steget är att i lugn och ro analysera varför dessa tankar dyker upp. Hur skapas dessa? Varför kommer de upp och varför är det svårt att bli av med de?

Andra steget är att klargöra för oss själva vilket målet är med meditationen och varför vi ska ha detta mål. Det är viktigt att detta mål inte bara är att hjälpa oss själva utan även att hjälpa andra. Vi kan dock inte hjälpa andra utan att hjälpa oss själva först ;). Men själva tanken på att man vill hjälpa andra kan vara en bra motivation för att hjälpa oss själva.

Tredje steget är att bygga upp motivationen genom att upprepa målen för oss själva så ofta som det går. Att sporra oss och att aldrig ge upp! Vi lever bara en gång och livet är för kort för att må dåligt. Vi förtjänar att må bra och att sträva efter att utveckla oss till vårt fulla potential samt att nå en sann sinnesro!

Jag planerar att inom snar framtid starta upp en omfattande ideell verksamhet på Internet för mental utveckling. Jag tycker att det idag finns allt för få hemsidor för meditaion, KBT m.m. för mental utveckling. De som finns tar bra betalt, eller så måste man besöka sjukvården innan man man kan genomgå de kognitiva behandlingarna. Läs denna artikel: http://www.dn.se/nyheter/sverige/internet-lika-bra-som-terapeut-1.774463

Jag är en energiingenjör så jag har ingen professionell bakgrund inom allt detta, men man kommer otroligt långt med ett brinnande intresse! Jag tycker att denna blogg är ett bra steg i rätt riktning men den behöver nå fler människor!

Ha det bra!

/Boris

Sat Nam sa...

Boris,

Tack för din input! Denna blogg startades ursprungligen för min egen skull, i en fas i mitt liv då jag behövde vägledning. När jag skriver är det som en form av kanalisering, att allt bara kommer till mig. Jag är i mitt högsta jag.

Idag vet jag att många läser det jag skriver, vilket inte var tanken inledningsvis. Jag vågade nog inte bjuda in andra i detta andliga och djupa. Alla är inte redo.

De som är mottagliga kontaktar mig nu via mail och jag vägleder så gott det går, försöker stärka andra människor på deras vandring genom kriser och utvecklingsfaser.

Det är en välsignelse att få bidra till detta och att få se verkliga mirakel inträffa.

Du får gärna sprida min blogg vidare om du har möjlighet.

Tack för att du läser och väljer att sända kommentarer. Det är värdefullt.

I ljus och kärlek,
Tina.

Anonym sa...

Ibland blir man nästan galen på sig själv för att man tänker saker som man inte vill tänka egentligen. Men de kommer av sig själv. Att filtrera ut tankar är svårt, att tänka rätt är en konst. Jag jobbar med mina tankar, har utvecklats och hoppas nu kunna sortera bort det jag inte behöver tänka.
Din blogg öppnar ofta mina tankar och får mig att fundera på vad som egentligen är viktigt.

Kommentaren som Anonym skrivit tycker jag är bra. Även jag skulle vilja hjälpa andra, men först måste jag hjälpa mig själv och utveckla mig mer.
Bara genom sin egen erfarenhet kan man ge av den.
Det är en fin idé att öppna bloggar där andra kan få vägledning utan att behöva bli fattig.
Att hjälpa en annan människa gör en ju också rik...eller?

Tack för att det finns människor som ni!
Kram E.

Sat Nam sa...

Kära E,

Kanske är det just genom att hjälpa andra som vi får en känsla av äkta rikedom i livet.

Varje gång du hjälper en annan människa ger det ringar på vattnet. Den personen kommer i sin tur att känna en vilja att hjälpa andra.

När vi ställer upp för vänner förväntar många sig att de måste ställa upp tillbaka. Kanske till och med vännen känner att den står i skuld. Jag tror att det är viktigt att vi alltid tänker att "hjälper jag någon, får jag alltid hjälp tillbaka...men kanske av någon helt annan".

Skuld borde inte existera i dessa sammanhang, eftersom man hjälper av välvilja, inte för att man måste.

I mitt liv har det varit så. Alla får hjälp, men inte alltid från det håll man förväntar sig.

Men det är som Boris skriver, att du kan inte hjälpa andra med det du inte själv behärskar. Sedan tror jag inte heller att det krävs yrkesmässig erfarenhet, utan snarare erfarenhet av livet.

Vi gör alla våra egna unika livsresor och ibland visar det sig att just mina erfarenheter kan vara till nytta för en annan människa i nöd.

Vi hjälper varandra framåt!

Kram
Tina.

Anonym sa...

Hej igen.

Rekommenderar boken "Lycka" som är skriven av en psykolog med underlag av samtal med Dalai Lama. En annan bra bok är "Sov gott - råd och tekniker från KBT".

"Jag tror att man kan uppnå lycka genom att öva sitt sinne" - Dalai Lama XIV

Lösningen är övning, övning, övning. Övningar för att stärka motivationen. Övning på att se situationer från olika synvinklar, för att se de från positiva synvinklar som kan användas som verktyg för inre utveckling. Att se en situation som en stärkande utmaning istället för ett problem.

Hjärnan är ett dynamiskt organ och genom övning bildas nya nervbanor som gör att det blir lättare ju oftare man tränar meditation och medveten närvaro.

Många tror idag att endast materiella saker kan ge de lycka. Jag tror att man genom att uföra goda handlingar och hjälpa varandra kan finna en del av lyckan. En annan del handlar om inre utveckling och skapande av ett sinne i harmoni.

Lev väl!

/Boris

Boris sa...

Jag igen ;)

Eftersom skogen är den plats där jag känner mig som mest avslappnad rekommenderar jag insamlingsstiftelsen "Ett klick för skogen". Genom att klicka på knappen (max 1 gång/dag) bidrar man till att rädda svensk gammelskog. Detta är helt gratis och donationen sker genom sponsorer.

Vänligen sprid detta vidare.
http://www.ettklickforskogen.se/

/Boris

Pernilla sa...

Jag brukar tänka så här, men det är svårt ibland: "Hjärnan är min, mina tankar är mina och bara jag kan bestämma vad som får komma in i mitt huvud. XX är inte välkommen här, XX har ingen nyckel till min dörr."
Tänker jag så, brukar jag få bukt med mina "onda" tankar.

Boris sa...

Pernilla, jag håller med dig. Det är ett bra sätt. Jag känner dock att man måste skriva ner alla dessa meningar och sedan upprepa de för sig själv med sin inre röst. När man är trött blir det svårt att komma ihåg och formulera det rätt så att meningen får kraft, därför är det bra att det finns nedskrivet.

Samma sak när man ska slappna av. Om man låter den inre rösten säga orden "slappna av" så blir det enklare än om man bara automatisk försöker minska spänningarna i kroppen.

Sen har jag upptäckt att visualiseringar är ännu starkare medel vid meditation. Försöker man föreställa sig bilder, händelser o.s.v. så kan man lura hjärnan att tro att den fysiska kroppen är på den platsen, i den händelsen som man föreställer sig. Otroligt effektivt om man lär sig behärska tekniken! Tänk dig att man t ex aktivt föreställer sig att man är på en solig tropisk strand...när man i verkligheten är mitt i den mörka vintern. Hjärnan har svårt att skilja mellan fantasi och verklighet gällande de signaler den skickar till kroppen vilket utnyttjas i bl a avslappningsövningar. Det gäller att man ganska detaljerat beskriver/målar upp den mentala bilden för att det ska ha effekt. Att man tänker på alla sinnen, beskriver hur det ser ut, låter, käns, doftar o.s.v.

Sorry Tina, målet är inte att invadera din blogg ;)

Sat Nam sa...

Ha, ha, ha...det är helt OK Boris. Det roliga var att det var precis den känslan jag fick!

Universum är fritt. Ordet är fritt. Det är väl det bloggar delvis är till för, att fritt kunna säga vad man vill och föra dialog med andra människor.

Det är ju i samtalen och mötena som vi utamanas, växer och utvecklas. Hur ska vi annars komma vidare?

Vi möter alltid det vi ska, i precis den stund det ska ske.

Du är välkommen att fortsätta kommentera min blogg!

Sat nam
T.