måndag 9 februari 2009

Att göra medvetna val

Om jag bara skulle rekommendera en enda bok detta år 2009, skulle det bli Sanna Ehdins senaste bidrag till människan- Finn din inre styrka. För mig var boken en påminnelse om vad som är viktigt i mitt liv, men jag fick samtidigt en hel del nya insikter. Det handlar om att bli en levare, en som tar makten över sitt eget liv.

Sanna menar att vi människor speglar varandra i alla möten. Om du inte vågar uttrycka det som är du, håller du tillbaka det sanna i dig. Detta leder till att andra gör samma sak. Vi lever då inte ut vår fulla potential. Vi måste förändra detta och öppna upp för allt det goda som finns inom oss, att leva våra drömmar och tro att vi är värda det. När man gör det som gör en lycklig, får man massor av energi och detta skapar härliga relationer och miljöer runt dig och andra människor.

Det vi tror på uppfattar våra hjärnor som sanningar. Därför är det så viktigt vart du låter dina tankar styra dig. Vår tro skapar tankar som leder till handlingar. Låt dessa bli något som får både dig själv och andra att växa, inspireras och skapa en god framtid. Om du tror att det är möjligt att förverkliga dina drömmar, kommer de att bli verklighet. Du gör skillnad genom att våga välja din väg, en väg som är positiv och till gagn för många.

"Den stora förändringen sker när du börjar välja dina reaktioner" Sanna Ehdin

Enligt Sanna är lycka ett val som kommer inifrån. Du måste helt enkelt bestämma dig för att bli lycklig och för att fortsätta att vara lycklig. Vi har möjlighet att förändra våra tankar, att göra aktiva val varje dag. Det är aldrig försent att bli lycklig. Det är bara du som måste välja att ta kommandot över dina känslor.

"Om man har ett rikt inre liv behöver man inte vara så upptagen med vad andra säger, tycker och gör" Sanna Ehdin

Hennes uppmaning att lyssna på det som kommer inifrån oss själva när något jag tog till mig. Det som är bra för mig kommer inte utifrån, även om man kan få upplevelser, inspiration och lust i mötet med andra. Genom att lyssna på din egen inre röst, skapar du det som gör dig unik. Alla människor har en egen potential, att utvecklas och bli en unik och värdefull människa. Inom dig finns din egen sanning.

"Lev det som du önskar i ditt liv" Sanna Ehdin

Inga kommentarer: