söndag 15 februari 2009

Sinnesrobönen


Min kära vän Marie påminde mig häromdagen om betydelsen av denna vackra bön.
Sinnesrobönen
Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden.

Låt dock aldrig min sinnesro bli så total
att den släcker min indignation
över det som är fel, vrångt och orätt.
Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder
och vreden slocknar i mitt bröst.

Låt mig aldrig misströsta
om möjligheten att nå en förändring
bara för att det som är fel är lag och normalt,
att det som är vrångt och orätt har historia.

Och låt mig aldrig tvivla på förståndet
bara för att jag är i minoritet.
Varje ny tanke startar alltid
hos en ensam.
Sinnesrobönen är en kristen bön, skriven av en amerikansk präst
och teolog som hette Reinhold Nieburg år 1926.

2 kommentarer:

Stella Scott sa...

Fint att se den i sin helhet. Det har jag bara gjort en gång förut.De fösta raderna däremot är ju välkända.

Tack för det. :-)

Boris sa...

Den engelska versionen som också är den korrekta ser lite annorlunda ut. Det första stycket är likadant men resten skiljer sig. Jag gillar den svenska versionen bättre då den engelska är mer inriktad mot gud och livet efter detta vilket stör mig en aning då jag inte är troende.

Hälsningar
Boris