tisdag 17 februari 2009

Vågar du vara lite modig

Mod sägs vara en personlig egenskap, som kännetecknas av att en person handlar i överensstämmelse med sina övertygelser och önskningar, även vid risk för negativa konsekvenser mot det egna jaget.

Mod är att vara rädd, men att övervinna sin rädsla genom att göra det som måste göras. Mod sägs stärka din självkänsla och hjälpa dig att övervinna dina rädslor.

Många gånger kan modet hämmas av att dina rädslor är så starka. Du vågar kanske inte riktigt ta det där viktiga och avgörande steget. Det som leder dig mot utveckling. Du vill att din sinnesro ska bestå. Frågan är om det är en sann sinnesro då.

Om du är kärleksfull mot dig själv, vågar du också vara lite modig. När du är modig släpper rädslan greppet om dig och du välkomnar kärleken, som leder din utveckling framåt. Är du öppen för kärlek och känner en tillit till dig själv, finns inte längre utrymme för rädslor.

Ibland behöver man hjälp med att våga vara modig. Du behöver kanske en hand att hålla i på vägen, en hand som lovar dig att allt kommer att bli till det bättre. Någon som talar om för dig att när det är som mörkast och läskigast, då är du också väldigt nära ljuset. Den någon finns alltid nära dig.

Om du bara vågar vara lite modig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för ett informativt och upplyftande inlägg!

Lev väl!

/Boris

Sat Nam sa...

Boris,

Tack för din upplyftande kommentar! Det är alltid härligt att få höra vad ni som läser bloggen tycker, och se att det faktiskt finns läsare därute. I början skrev jag mest bloggen för mig själv, som budskap till mig själv från mitt klokare jag, men jag har nu insett att fler tar del av mina texter. Kul!

Ha en strålande dag!
Tina.