onsdag 31 mars 2010

Det dagliga samtalet



Ingenting är så förödande för självkänslan och ens personliga utveckling som de negativa tankarna, orden och handlingarna. Många är de dagar då vi vaknar och känner en omedelbar känsla av lycka och glädje, en känsla som tio minuter senare plötsligt löses upp för att övergå i hopplöshet och uppgivenhet. Hur blir det så? Varför sker denna förändring av sinnesstämning?
Det spelar ingen roll om du har svaret på denna fråga eller ej, för jag har kanske lösningen på hur du unviker att hamna i denna negativa spiral.
Varje morgon du vaknar, med huvudet fullt av positiva tankar och funderingar över saker du tänker att du vill göra, sätt dig då genast ned och inled ett inre samtal med dig själv. Ta en liten egen bok, en penna och en kopp kaffe eller varmt te. Ta på dig en filt, tänd ett ljus...i stillhet med dig själv innan resten av världen har vaknat. Du kanske till och med ska ställa klockan en timme tidigare för att garantera dig total stillhet och ensamhet, med dig själv.
Alla har vi samtal med olika personer, andar, änglar, kanske till och med Gud eller oss själva, med vårt högre jag. Det jaget som är så långt mycket klokare än vårt vardagsjag som lätt fylls av Jantelag och tvivel, rädslor och brist på tillit. Så mycket lägre tankar än de tankar som egentligen återspeglar den du verkligen är.
Be om att få ditt dagliga budskap och lyssna. Ge det tid. Kanske sätter du pennan på ditt papper och fingrarna börjar löpa, kanske nöjer du dig med att lyssna. Vissa dagar får du kanske en känsla eller några tänkvärda ord, andra dagar en bild, symboler eller en doft. På något vis talar någon eller något till dig och ger dig det du behöver, om du öppnar upp för det. Om du vågar tillåta dig att ta emot det positiva som kommer.
Mina dagliga samtal stärker mig i min tillit. Jag känner en styrka i att vara jag, att min väg är rätt i stunder då jag tvivlar över de val jag har gjort. Jag växer genom samtalen. Jag är inte ensam på min vandring mot högre insikter, större lycka och en tillvaro fylld av kärlek.
Avsluta ditt samtal med att sända ut en önskan till Universum. Du kommer att bli hörd! Du är sedd!
I frid
Tina.

3 kommentarer:

Anna sa...

Tycker om din tanke med dagligt samtal...

Anonym sa...

Jag för inte samtal med mig själv, men ibland för jag samtal i tankarna med min ängel. Jag skriver inte mina tankar till mig själv, jag skriver dem - per e-mail - till min bästa vän. Varje morgon.
Hon skriver tillbaka. Hur hon tänker och känner. Vi har varandra som ventiler. Den andra lyssnar. Det är skönt att ha en sån vän och jag undrar ibland vad jag hade gjort utan henne. Hon förstår och hon tänker likadant. Vi stödjer varandra och är tacksamma att vi inte är ensamma.
Ja, jag måste försöka hitta mig själv, men det är inte lätt att veta hur man ska gå tillväga och vad det är man ska leta efter.
Jag vet dock att det är viktigt att lyssna till andras erfarenheter och vägledande ord. Tack för att du skriver så kloka ord!
Kram E

Pernilla sa...

Önskar dej en Glad påsk och tackar dej för att du dykt upp i mitt liv, som en vägvisare!
kram Pernilla