onsdag 19 maj 2010

Överflöd


Hur vackert måste livet bli för att du ska vara nöjd? Vad är det som ska bli vackrare, är det du själv, ditt hus, dina barn eller något annat? Hur skulle ditt perfekta liv se ut? Handlar det om materiella ting, mer pengar eller inre upplevelser? Vad är vackert för dig och vad är det du saknar som du inte tycker att du har?

Allting finns inom räckhåll för oss, men ofta vet vi inte exakt vad det är vi söker. Vi vet bara att allt kan bli bättre. Alla möjligheter finns ju och varför då nöja sig med något mindre än det vackraste och bästa. Sedan kan man ju undra vad som är det vackraste och bästa för just dig.

Alla människor lever inte i överflöd, av inre rikedomar eller mycket pengar, men vi har alla chansen att leva ett gott liv. Ett liv som är fyllt av positiva upplevelser.

Man brukar säga att det bästa i livet är gratis och visst är det faktiskt så. Se på bilden. Allt detta är gratis. En upplevelse behöver inte kosta pengar, men kanske lite ansträngning.

Blunda. Föreställ dig att du står på en trafikerad gata i City en lördag. Runt dig springer människor omkring med shoppingkassar, mobiltelefoner och överallt tutar bilar, barn skriker av trötthet och vimlets ljud och lukter blir påträngande...

Blunda igen. Föreställ dig att du sitter på en daggvåt gräsplätt. Du kan känna fukten under dig, gräset kittlar dig mellan tårna och du hör en humla surra i närheten. Du känner doften av vått gräs och nyutslagna blommor. Med vinden kommer en svag, knappt urskiljbar doft från en sjö. Hur doftar en sjö egentligen?...men du vet när du känner det...när kände du den doften senast?

Du kan välja plats i ditt liv när du vill. Det handlar om aktiva val. Alltid dina.

Överflödet omger oss. Du kan när du vill ge dig ut och ta för dig av det. Allt finns i dina tankar, som du skapar och som genererar aktiva handlingar. Gör något nytt idag! Gör en sak annorlunda och gör den utomhus. Se vad som händer, hur din kropp reagerar...och glöm inte att andas, ta in alla dofter, ljud och kanske smaker du möter. Prova ett nyutslaget granskott...de ljusgröna är riktigt saftiga och goda. Upplev livet! Idag! Du kan få det liv du drömmer om. Det ena ger det andra...när du börjat lyssna på dig själv och det du mår bäst av.

3 kommentarer:

Pernilla sa...

Jag är en "lukt" människa. Jag kan snabbt plocka fram ett minne när jag känner olika dofter. Jag minns platser, människor, resor. Likadant med musik. Blundar jag vid vissa låtar, är jag snabbt tillbaka när jag var liten, eller på 80-talets härliga tid då jag var i tonåren och utforskade det mesta.
Just nu luktar jag in våren. Jag hör duvornas kurrande dagligen. Ibland när jag går runt och hör och luktar, undrar jag om det är jag som nyss vaknat upp och behöver ett nytt liv eller om det är att jag ser allt klarare, för att vi haft en sån lång kall vinter.
Våren är den bästa årstiden, då det fullkomligt exploderar i färger och dofter. Man riktigt ser att sommaren är på väg och den längtan, inför sommaren, är så skön.
Jag ska strax ut i skogen med hunden och få mej en daglig dos med meditation.
Ha en underbar dag!

Ann sa...

Våren är den tid då vi ser allt födas på nytt och allt det som varit dött får ett nytt liv. Tänk om vi människor kunde vara precis som våren. Vi börjar om och tar nya tag,ja,det är fullt möjligt. Man måste inte förbli samma person hela livet, det finns möjligheter till att förändras. Tina,Tack för din fina blogg och njut av dofterna och det vackra runt omkring dig. Kram

Sat Nam sa...

Tack fina ni för alla bloggkommentarer!

Jag har varit lite dålig på att svara och skriva blogg de senaste dagarna. Jag jobbar mer än vad som är nyttigt och ska nu ta till mig av det jag själv skrev i dagens inlägg...jag ska dofta mig genom helgen. Åt middag på terrassen ikväll och insåg att livet är underbart. Första vita syrenen både doftar och lyser vackert på sin gren. Ha en underbar helg!

Kram
Tina.